KROK #2: Vystri sa

Vystri sa! Stoj rovno, nehrb sa! Asi ste to počuli, ale čo to vlastne je?

„Stáť rovno“ v našom podaní znamená najmä rešpektovať najmä prirodzené zakrivenia chrbtice. Správne držanie tela je spôsob, akým sa telo vyrovnáva s gravitáciou a udržiava rovnováhu. Podlieha individuálnym rozdielom a preto je náročné určiť objektívnu normu. Ako štandard sa udáva „ideálny stoj“:

  • Chodidlá sú pod panvou,
  • kolenné a bedrové kĺby sú nenásilne natiahnuté,
  • panva postavená tak, aby ťažisko trupu bolo nad bedrovými kĺbmi,
  • chrbtica plynulo zakrivená,
  • rebrá smerujú dole a prechádzajú do brušných svalov,
  • hrudník otvorený,
  • plecia spustené dole,
  • lopatky plocho položené na rebrách a mierne pritiahnuté k chrbtici,
  • hlava je postavená tak, že spojnice zvukovodov a dolných okrajov očníc prebiehajú vodorovne
  • a pohľad smeruje vpred.

Ako zistím či som vystretý?

Možností samo-diagnostiky je niekoľko, avšak medzi tie najjednoduchšie patrí „stoj pri stene“. Pri tomto samotestovaní bohužial nezistíte, čo nie je najideálnejšie, ale dostanete aspoň mierny obraz. 

  1. Postavte sa zhruba 1/2 chodidla od steny. 
  2. Snažte sa byť čo najviac uvoľnený. 
  3. Vaše referenčné body by mali byť: zadok, stred hrudnej chrbtice, temeno hlavy. 

Všetky tieto body, by sa mali nenásilne opierať o stenu. Ak sa niektorý z týchto bodov o stenu neopiera, môže to znamenať problém so správnym držaním tela. 

Ďaľšou dostupnou možnosťou je nechať sa odfotiť fotoaparátom (telefónom) už mimo steny. Medzi jednotlivými bodmi by mala byť priamka, zhruba tak ako na obrázku.

Ak stále neviete, či stojíte správne alebo či máte správne zarovnanie chrbtice, tak sa môžete objednať na komplexnú diagnostiku pohybového aparátu a ja Vám pomôžem s vyhodnotením a radami, ako sa ku tejto pozícii čo najviac priblížiť.