Ako si vytvoriť fitko na doma (Start kit).

Keďže je veľa z nás doma, tak som pripravil základný “kufrík s náradím”, s ktorým je možné si zacvičiť doma, na záhrade, v lese alebo v parku, proste kdekoľvek.
Každé “náradie” som zoradil podľa toho ako si myslím, že sú dôležité. Ak budete zvažovať nákup, postupujte najlepšie v číselnom poradí. Výber som zvolil tak, aby ste s nimi boli schopní zlepšiť silové ,vytrvalostné, rovnováhové schopnosti a aj kĺbovú pohyblivosť.

0.Vlastná hmotnosť

„Nauč sa najskôr používať vlastné telo a potom pridaj vonkajší odpor”, by mohlo znieť zo všetkých strán.

To je pravda iba do tej miery, pokým vlastné telo nie je ťažké/ľahké na všetky pohyby, ktoré by sme s ním chceli vykonávať. Existuje naozaj veľmi veľa cvičení najmä na spodné partie, ktoré sa dajú vykonať veľmi dobre aj bez záťaže. Ale nie všetky.

1. Kettlebell (KB)

KB je najčastejšie liatinová guľa s rukovaťou na vrchu. Táto pomôcka k nám prišla z druhej strany “barikády”, z Ruska. KB (rusky Girya) sa používala najskôr na váženie plodín. Neskôr ju začali používať cirkusoví siláci a koncom 19. storočia sa začala používať aj ako pomôcka na cvičenie.
Používa sa najmä na vykonávanie silových cvičení, vrátane balistických cvičení, ktoré kombinujú kardiovaskulárny a silový typ tréningu. Najväčšia výhoda je, že je s nimi viete precvičiť skoro celé telo a vydrží vám veľmi dlho.
Pre začiatočníkov odporúčam 8,12,16 kilogramové verzie. Pre ľahšie osoby 8 + 12, pre ťažšie 12 + 16 bude dobrý začiatok.

2.Total Resistance Exercises (TRX)

TRX je závesný systém, ktorý tvorí popruh a niekoľko karabín. Bolo vyvinuté americkou armádou na udržanie kondície vojakov mimo základná tábor. Viete ho využiť v lese, na lodi alebo na vzor vojakov si ho môžete zavesiť na tank.
Túto pomôcku vieme veľmi dobre využiť na cvičenie dolnej ale lepšie hornej časti tela, cvičenia typu ťahov, kľukov ale aj rôznych cvičení napr. menšie svaly chrtba. Jednoduché zľahčenie alebo zťaženie je už len hra s gravitáciou.

3. Švihadlo

Prvé z pomôcok boli skôr zamerané na silovú zložku, ale švihadlo práve naopak je skôr zamerané na vytrvalosť. Možností ako skákať cez švihadlo, v akých intervaloch či už tabata, HIIT je naozaj veľa. Je nenáročné na miesto a budete vyzerať lepšie, keď budete skákať cez švihadlo ako keď budete skákať len tak bez neho 🙂.

 
4. Balančná podložka

Stabilita je jedna z podstatných funkcií nášho tela, ktorú v poslednej dobe veľa netrénujeme. Plochy bez nerovností, vysoko-technicky vybavená obuv a všetky ostatné pomôcky nám ničnia našu vlastnú zbraň na nerovnosti a tým je naša klenba. Jednoduchý stoj na jednej nohe vie ľahko rozhádzať „fitnes siláka“ a to ešte nemusíme použiť ani podložku. Táto pomôcka nám ale neslúži iba na cvičenie stability, ale aj ako podložka pod hlavu, pod koleno/á, alebo ju vieme akokoľvek inak použiť. Je vhodná najmä na tvrdšie povrchy.

5. Karimatka

Karimatka, alebo akokoľvek by sme ju nazvali nám vytvorí miesto, kde sa môžeme venovať samému sebe. Je to oddelenie od všetkého ostatného a okrem vytvorenia takéhoto priestoru nám slúži ako pomerne rovná protišmiková podložka. Zase najmä vhodná pre tvrdšie povrchy, alebo veľmi nerovnovmerné povrchy.

6. Foam roller

Alebo aj penový valec je pomôcka, ktorá je vhodná na samo-masáž (myofasciálne uvoľnenie), po ktorej by sme sa mali cítiť viac uvoľnení a či už pripravený na cvičenie alebo uvoľnený po celom dni. Táto pomôcka začala byť obľúbená nie len pre profesionálnych a bežných športovcov ale aj pre terapeutov, ktorý sú schopní ukázať cvičenia na doma, ktoré si môžete vykonávať sami a kedykoľvek.
Okrem toho je možné valec využiť na cvičenie a už k niektorým valcom dodávajú aj ukážkz cvičení, ktoré sa s nimi dajú vykonať.

7. Minibandy

Malé odporové gumy, ktoré slúžia najmä na špecifické zahriatie alebo posilnenie niektorých častí tela. Najčastejšie sa používajú na bedrové svaly, ale vieme s nimi lepšie posilniť aj svalsvto trupu a často oslabené chrbtové svaly.

8. Obuv

Prečo je obuv na konci? Pretože sme v obuvi skoro celý deň. Ak nie v práci, tak vždy ked ideme niekam, tak si berieme obuv so sebou. Počas cvičenia je dobré myslieť aj na svoje chodidlá, ktoré tiež cvičíme aby sa vyrovnávali so smenou polohy tela bez toho, aby mali podporu skvelej obuvy. Samozrejme v niektorých prípadoch je nevyhnutná ako napríklad neznámy terén, šmykľavá podlaha alebo iné nástrahy.